Cele mai întâlnite tulburări de limbaj la copiii de vârstă preşcolară şi şcolară sunt:
- Tulburările de pronunţie: este afectată pronunţia unuia sau a mai multe sunete: dislaliile, rinonaliile, dizartria
- Tulburările de ritm şi fluență : bâlbâiala, tahilalia: vorbirea accelerată, bradilalia: vorbirea foarte lentă
- Tulburări ale limbajului scris-citit: dislexo-disgrafia
Cauzele acestor tulburări pot fi determinate de malformaţii ale organelor care participa la actul vorbirii( buze, limba, maxilare, boltă palatină, dinţi), modelul verbal greşit al părintelui, educatoarei, pe care copilul şi-l însuşeşte prin imitaţie.
Cel mai important intr-o interventie logopedica este relatia terapeutica dintre copil si logoped. In acest sens, logpedul la inceput trebuie sa dezvolte o relatie de cooperare cu copilul, sa-i dezvolte incredere si curajul acestuia, sa-l constientizeze tot timpul prin incurajari sociale ca este capabil sa emita sunetele corect.
Recomandare
Netratate la timp, aceste tulburări de limbaj pot crea complexe, pot împiedica învăţarea şcolară şi pot constitui o piedică în procesul dezvoltării personale. Ori cât de drăguţ şi haios, poate părea, nu este bine să încurajaţi acest comportament verbal.